چگونه موفق شویم در حالیکه هیچ مهارت خاصی نداریم؟

همیشه به ما در مورد اینکه چگونه در زندگی موفق شویم دروغی گفته شده است: کشف کنید که در چه چیزی بهترین هستید، سخت برایش کار کنید، و شما در اقیانوسی از ثروت و شادی زندگی خواهید کرد.

چگونه موفق شویم در حالیکه هیچ مهارت خاصی نداریم؟
چگونه موفق شویم در حالی که هیچ مهارت خاصی نداریم؟

این بسیار درست جواب خواهد داد اگر شما واقعاً در چیزی بهترین باشید، ولی برای بقیه، به نوعی مأیوس کننده است. اگر شما هیچ مهارت فوق‌العاده‌ای نداشته باشید چه؟ اگر در چیزهای مختلف فقط در حد قابل قبول باشید چه؟

خبر خوب این است که، تقریباً همه همین جور هستند، و این شامل سوپراستارهای بسیار موفق هم می‌شود. افراد موفق خیلی کمی هستند که در واقع در چیزی بهترین باشند. آن‌ها معمولاً ترکیبی واقعاً مؤثر از چیزهای مختلفی هستند که دارای اهمیت است.

بیل گیتس بهترین برنامه‌نویس در جهان نیست، حتی بهترین سخنران، فروشنده، دوراندیش یا حسابدار جهان هم نیست. ولی او در تمام این چیزها به اندازه کافی خوب است، و یاد گرفته که مهارت‌هایش را با هم یکی کرده و تبدیل به چیزی بسیار ارزشمندتر کند.

ویل اسمیت ادعایی ندارد که بهترین بازیگر یا خواننده جهان است. ولی او این مهارت‌ها را با هم ترکیب کرده، و درکنار شخصیتی گیرا، برندسازی فردی تیزهوشانه، و اخلاق کاری سخت‌کوشانه قرار داده است. کل او بسیار بزرگتر از اجزاء اوست.

بیشتر این افراد اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شدند اگه تنها روی تک مهارتی که در آن «بهترین» بودند تمرکز می‌کردند. در این صورت، شاید استیو جابز فروشنده خودروهای دست دوم می‌شد.


بیشتر بخوانید -> جملات کوتاه در مورد موفقیت


حتی وقتی مهارت‌های شما معمولی هستند، ترکیبی هوشمندانه از معمولی بودن می‌تواند شما را تبدیل به چیزی گرانبها کند.

مثلاً فرض کنیم شما بازیکن تنیس قابل قبولی هستید. شما عاشق این بازی هستید، ولی می‌دانید که هیچ وقت قهرمانی جهانی نخواهید شد. به تنهایی، این مهارت ارزش چندانی ندارد. ولی شما یاد می‌گیرید که آن مهارت را با توانایی خوب درس دادن ترکیب کنید. بعداً، می‌فهمید چگونه ویدیوهای آموزشی درست کنید، و چگونه خود را روی اینترنت تبلیغ کنید. شما در ساخت ویدیو، یا تبلیغات آنلاین، بهترین نخواهید بود، ولی حتی ترکیب مهارت‌های معمولی هم منحصربه‌فرد است. شما می‌توانید کسب و کار آنلاین موفقی از انجام چیزی که دوست دارید بسازید و با این حال تمام مهارت‌های انفرادیتان هرگز چیزی بیشتر از «قابل قبول» نباشد.

این در هر حرفه‌ای جواب می‌دهد. تاجری معمولی که کمی علم حقوق، یا زبان بدن، یا برنامه‌نویسی، یا طراحی، یا سخنرانی در جمع یاد بگیرد می‌تواند مزیتی بزرگ برای خود نسبت به همتایانش ایجاد کند. البته، می‌توانید بگوید که چیزی که تاجری را تبدیل به تاجری بزرگ می‌کند تلفیقی از مهارت‌های مرتبط مثل روانشناسی و انضباط فردی است.

مهارت‌های فردی رایج، ولی ترکیبی از مهارت‌ها نادرتر است. اگر می‌خواهید ارزش خود را بالا ببرید، یک قدم از نقطه قوت‌های خود به عقب بروید، و به این فکر کنید که ترکیبی گسترده‌تر از آن‌ها را بسازید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *