کسب آرامش: تعادل برقرار کردن در مقتضیات کاری

این را تصور کنید: همه چیز برای شما در سر کار خوب پیش می­‌رود. به نظر می‌­آید که کارتان را خوب انجام می­‌دهید و مدیرتان راضی است. ناگهان فرصت ترفیع در کار برایتان پیش می‌­آید. همه همکارانتان شما را تشویق به قبول کردن آن می‌­کنند. آن کار، پستی مهم با کلی مسئولیت بیشتر است و درست همان­‌طور که به نظر می­‌رسد همه معتقدند باید آن را قبول کنید، شما هم این کار را می‌کنید. آن کار را می­‌گیرید، اما بسیار پرزحمت­‌تر است. ناگهان مجبورید زودتر سرکار حاضر شوید و دیرتر کارتان تمام می­‌شود، با شکوه و گلایه مواجه می­‌شوید و همه چیز چپ و راست به مشکل برمی‌­خورد. دیر وقت به خانه می­‌روید و در خانه هم کار می­‌کنید. آخر هفته‌­ها کار می­‌کنید. با همسر خود جر و بحث می­‌کنید و دست از ورزش کردن بر می‌دارید. وقت برای دیدن دوستانتان ندارید. یکهو زندگی‌تان زیر و رو می­‌شود. کار همه چیز را تحت کنترل گرفته است.

در این بخش من در مورد ایده ایجاد توازن سالم­‌تر کار-زندگی صحبت می­‌کنم.

توصیه: از گفتن «من وقت ندارم» خودداری کنید. این فقط استرس ایجاد می‌­کند. شما همانقدر وقت دارید که آلبرت اینشتین، میکل آنجلو، مهانداس گاندی و لئوناردو داوینچی داشتند. در عوض، به خود بگویید «من در این لحظه اولویت­‌های دیگری دارم» یا «چطور می‌­تونم وقت بیشتری پیدا کنم؟» یا این که «می‌­تونم اون کار رو بعد از 22 جولای بکنم.» استفاده از این نوع گفتار شما را در کنترل زندگی­‌تان قرار می­‌دهد.

تعادل کار و زندگی
تعادل کار و زندگی

ایجاد توازن کار-زندگی

تعادل صحیح کار-زندگی مفهومی گسترده است که شامل اولویت­‌بندی درست بین مقتضیات کاری (حرفه، رسالت، بلندپروازی، موفقیت مالی) و زندگی (خانواده، سلامت، تفریح، اوقات فراغت، معاشرت اجتماعی، شکوفایی معنوی) می­‌باشد.

در اینجا شیوه‌­هایی برای پیشرفت در توازن کار-زندگی‌­تان آورده شده است:

    • کار خود را با دقت انتخاب کنید. همه با هم متفاوت هستند. شاید یک نفر عاشق کار کردن به عنوان جراح مغز باشد، اما کس دیگری دوست داشته باشد در غذاخوری بیمارستان غذا درست کند. شما استعدادها و شخصیت منحصر به فرد خود را دارید. پس سعی کنید زمینه‌­ای کاری را انتخاب کنید که از آن خوشتان می­‌آید. انتخاب کردن کاری که از لذت ببرید مدیریت توازن کار-زندگی­‌تان را بسیار آسان­‌تر می­‌کند. در حالت ایده‌­آل، شما شغلی را می­‌خواهید که هر روز صبح مشتاقانه منتظر آن باشید، و با نوعی حس رضایت خاطر به خانه بیایید. اگر شغل نامناسبی دارید یا این که در مسیر شغلی نامناسبی هستید، به فکر برداشتن قدم­‌هایی برای تغییر باشید. از کتاب­‌های بسیار خوب در مورد تغییر مسیر شغلی می­‌توان از چتر نجات شما چه رنگی است؟ (What Color Is Your Parachute) نوشته ریچارد نلسون بولس و کاری که برای انجام آن متولد شدیم (The Work We Were Born To Do) نوشته نیک ویلیامز نام برد.

 

    • بدانید که کی کار کردن را شروع و تمام کنید. وقتی که سرکار هستید، کار کنید. سخت کار کنید تا به موقع کارتان را تمام کنید. اما وقتی پایان روز فرا می­‌رسد، کار کردن را متوقف و وقت خود را صرف دیگر بخش­‌های مهم زندگی‌تان، مثل خانواده، دوستان و فعالیت‌­های سرگرم‌کننده کنید. موفقیت مستلزم خیلی چیزهای بیشتر از موجودی حساب بانکی‌تان، موقعیت شغلی‌تان و این که چقدر فرد شناخته­‌شده‌­ای هستید است. تمام این‌­ها زودگذر هستند. به این فکر کنید که مردم در مراسم خاکسپاری‌تان چه چیزهایی ممکن است بگویند – آن­‌ها احتمالاً در مورد این که شما چه نوع آدمی بودید و سخاوتمندی شما صحبت می­‌کنند، نه این که بر روی چند نفر پا گذاشتید تا به نوک نردبان شغلی خود برسید.

 

    • پر شور باشید، نه حریص. لذت واقعی در کار از ارضا کردن شور و هیجان‌تان می‌­آید، نه این که فقط بر روی بازده مالی تمرکز کنید. اگر کاری را انجام دهید که به آن علاقه شدید داشته باشید، به شما مزد مالی داده می‌­شود چرا که خدمات مفیدی ارائه می­‌کنید. با این حال، تمرکز کردن فقط بر روی پول منجر به اضطراب و استرس در هنگام بالا و پایین رفتن موجودی بانکی‌تان می‌­شود. اگر در طول روز با شور و هیجان کار کنید با احساس آرامش و خشنودی به خانه می‌­آیید.

 

    • نگرش خود را عوض کنید. اگر زیاد کار می‌­کنید و تحت استرس هستید، تغییری کوچک در شیوه نگرش می­‌تواند تفاوتی بزرگ ایجاد کند. من چندین دفعه شغل­‌هایی را انتخاب کرده‌­ام که منجر به کاهش حقوق شده است، ولی قطعاً ارزشش را داشت. پیش آمده که کاری را فقط به خاطر دشوار دادن آن انجام داده­‌ام. من به چیزی نیاز دارم که به آن اعتقاد داشته باشم. اگر زندگی خانگی و شخصی‌تان به دلیلی مقتضیات بیش از حد کاری در رنج است، به فکر این باشید که شغلی کم زحمت­‌تر و جالب‌­تر پیدا کنید.

 

      • اهداف شخصی داشته باشید. بیشتر شغل­‌ها این روزها نیازمند هدف­‌گذاری هستند. این استراتژی مؤثر است، پس به فکر برقراری تعادل بین آن­‌ها با اهداف شخصی باشید. شاید بخواهید ورزش جدیدی را امسال شروع کنید، برای سفر دور دنیا ظرف مدت چند سال برنامه­‌ریزی کنید یا این که هر سال حداقل یک تعطیلات خانوادگی داشته باشید. چرخ زندگی را کامل کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که بر کدام بخش زندگی‌­تان تمرکز داشته باشید. اهداف دست­‌یافتنی تعیین کنید، آن­‌ها را بنویسید و هر هفته پیشرفت خود را بررسی کنید.

 

    • نمای بازتر را ببینید. من ایده کوچکی برای راه‌­اندازی یک شرکت داشتم و خیلی زود هم چرخ آن را به گردش در آوردم. با چند نفر شریک شدم، اما بالاخره اختلاف نظرها آشکار شد. من بدون مذاکره و تفکر کافی عجله کردم. در ابتدا کمی احساس سرخوردگی بهم دست داد. بعد پیش خود فکر کردم، «بذار چیزها رو از نمای بازتر نگاه کنم.» برای دیدن نمای بازتر، از خود بپرسید «چرا این کار رو می­‌کنم؟» پاسخ من ارائه مهارت­‌های کسب آرامش به افراد بیشتری بود. با آن هدف بدیهی اما واضح من قادر بودم که با شفافیت بیشتری در جلسات مذاکره شرکت کنم.

توصیه: همان طور که عنوان کتاب نوشته شده توسط نویسنده، روان­‌درمانگر و سخنران انگیزشی فقید، ریچارد کارلسون بیان می­‌کند: به خاطر چیزهای کوچک به خود زحمت نده… و همه چیزها کوچک هستند، از خود بپرسید: این مشکلی که الان با آن مواجه هستید، در مدت یک ماه آینده چطور به نظر خواهد رسید؟ یا در مدت یک سال؟ یا این که، قدمی به عقب بردارید و به همه چیز از نمای کلی نگاه کنید.

یادآوری: از طبیعت درس بگیرید. خورشید صبح طلوع می­‌کند، پرندگان و زنبورها با کار کردن و چهچهه زدن مشغول جنب و جوش و فعالیت هستند. وقتی خورشید غروب می­‌کند، همه چیز آرام می­‌گیرد و وقت استراحت فرا می­‌رسد. کشف برق باعث شده است که ارتباط ما با این توازن طبیعی قطع شده باشد. سعی کنید برای چند روز، هفته یا حتی یک عمر با طبیعت در توازن زندگی کنید. یادتان باشد که زمانی برای شروع و پایان کار کردن وجود دارد.

تعیین اولویت­‌ها و چشم‌­اندازهایتان

شما یک وجود انسانی هستید، نه یک عمل انسانی.

                                                                                          جان کابات زین

اگر در ایجاد تعادل بین کارهایتان با سایر مقتضیات زندگی‌­تان دچار مشکل هستید، تنها نیستید. افراد بسیاری زیر بار کارهایی که باید به پایان برسانند هستند، چه در سرکار و چه در خانه.

شاید قادر نباشید مقدار زمانی که سر کار سپری می­‌کنید را کنترل کنید، ولی در خارج از محیط کار می­‌توانید بعضی چیزها را تحت کنترل داشته باشید. انرژی خود را معطوف مدیریت آن زمان کرده و آن را عاقلانه مصرف کنید.


بیشتر بخوانید -> سخنان بزرگان در مورد آرامش


این­‌ها توصیه‌­هایی برای بهبود قسمت «زندگی» توازن کار-زندگی شماست:

  • فعالیت­‌های «زندگی» را در تقویم خود وارد کنید. وقتی که هفته یا ماه خود را برنامه­‌ریزی می­کنید، دوستان و خانواده را در دفترچه یادداشت روزانه خود وارد کنید. قرار ملاقات با دوستتان در پایان هفته چیزی است که مشتاقانه منتظرش باشید و باعث می‌­شود احساس بهتری داشته باشید. انتظار کشیدن برای فعالیتی لذت­‌بخش می­‌تواند به اندازه خود آن فعالیت سرگرم‌­کننده باشد.

مثلاً، وقتی با دوستتان دیدار می­‌کنید، دفتر روزانه خود را درآورید تا بتوانید برای ملاقت بعدی برنامه­‌ریزی کنید. یا این که برای سفری تفریحی با فرزندانتان هر جمعه بعدازظهر برنامه بگذارید.

    • یادتان باشد که چیزهای کوچک هم به حساب می­‌آیند. اگر این امکان برایتان وجود ندارد که هر روز از اداره زود خارج شوید، فقط یک شب در هفته این کار را کنید. اگر برایتان دشوار است که زمانی برای رفتن به تعطیلات فراهم کنید، یک آخر هفته در سال را به خود استراحت دهید. ارزش تغییرات کوچک را دست کم نگیرید.

 

    • کمی ورزش در برنامه روزانه‌­تان جای دهید. ورزش کردن بسیار بیشتر از وقتی که می­‌گیرد به شما وقت می‌­دهد. شما در سرکار هوشیارتر و متمرکزتر هستید و در خانه نیز انرژی بیشتری برای همسر، خانواده، دوستان و سرگرمی­‌های خود دارید. سعی کنید که صبح­‌ها زودتر از خواب بیدار شوید یا این که از ساعت ناهار برای ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع یا دویدن استفاده کنید.

 

    • فعالیت‌­های روحیه‌­بخش را افزایش و فعالیت‌های طاقت­‌فرسا را کاهش دهید. فهرستی از تمام فعالیت­‌هایی که در یک روز معمولی انجام می­‌دهید تهیه کنید. حرف «ر» را کنار فعالیت­‌های روحیه­‌بخشی که موجب می‌­شود احساس انرژی و خشنودی کنید، و حرف «ط» را کنار فعالیت­‌های طاقت­‌فرسایی که انرژی شما را تحلیل می­‌برد قرار دهید. ببینید چه می­‌توانید بکنید تا میزان زمانی که صرف انجام فعالیت‌­های روحیه­‌بخش می‌­کنید را افزایش و میزان زمان صرف شده بر روی فعالیت‌­های طاقت­‌فرسا را کاهش دهید.

 

      • در وظایف خانه­‌داری خود تجدیدنظر کنید. بیینید که آیا تمام وظایف خانه­‌داریتان ضروری هستند. اگر این طور است، می­‌توانید به کسی دستمزد بدهید تا به شما کمک کند، خریدهای خود را آنلاین انجام دهید یا از فرزاندانتان بخواهید وظایف معینی را در خانه انجام دهند. حتی می‌توانید با دوستی دست به دست هم دهید تا کارهای یکدیگر را انجام دهید – مثلاً، بچه­‌هایتان را به نوبت به مدرسه ببرید.

 

    • از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. فهرستی از تمام کارهایی که باید در شهر انجام دهید تهیه کرده و هفته‌­ای یکبار آن­ها را انجام دهید. خلاقیت داشته باشید و روش­‌های دیگری برای صرفه­‌جویی در وقت پیدا کنید. این‌­ها چند تا ایده دیگر برای صرفه­‌جویی در زمان است:

– تلفن و اینترنت خود را وقتی که نمی­‌خواهید کسی مزاحمتان شود خاموش کنید.

– به جای به تأخیر انداختن کارها، در صورت امکان آن­‌ها را همین الان انجام دهید.

– کارها را به دیگران محول کنید به جای این که بخواهید همه کار را خودتان بکنید.

– مهم‌­ترین کارها را وقتی که سرحال و پرانرژی هستید انجام دهید.

– یاد بگیرید که برای درخواست دیگران از وقتتان بگویید نه. اگر این امر برایتان سخت است، با نه گفتن به درخواست­‌های کوچک شروع کرده و کم کم آن را زیاد کنید.

توصیه: از خود بپرسید «چطور می‌تونم لذت بیشتری به زندگی خودم بیارم؟» با تمام گرفتار‌ی‌­های زندگی، ممکن است انجام کارهایی که در واقع از آن‌ها لذت می‌برید را فراموش کنید. خیلی احساس آرامش بیشتری خواهید داشت اگر گه­‌گداری کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید.

 


آرامش فور دامیز
آرامش فور دامیز

بخشی از کتاب آرامش فور دامیز با عنوان اصلی How To Become More Relaxed In A Day For Dummies نوشته شاماش آلیدینا (Shamash Alidina) که با ترجمه حمید پاشایی توسط انتشارات آوند دانش منتشر شده است.


مطالب زیر را نیز از دست ندهید:

زندگی هزارتویی پر پیچ و خم است، نه ماراتن

چگونه موفق شویم در حالیکه هیچ مهارت خاصی نداریم؟

14 حقیقت جالب روانشناسی که بد نیست بدانید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *